lördag 8 mars 2008

Sagan om Ringen, Härskarringen - konsten att göra fantasy bra

Jag tänkte att efter ett par "varningar" att det var dags att faktiskt lägga upp ett riktigt bra filmtips. Jag kan börja med att säga att jag är imponerad av Peter Jackson och hans manskap. Sagan om ringen filmerna är näst intill mästerliga - fotot, musiken, det mesta helt enkelt. Det var länge sedan jag såg den första filmen i trilogin nu, men jag kommer ihåg det mesta.

Mörkrets herre Sauron har sänt ut svarta ryttare för att ta tillbaka maktens ring - den ring han förlorade i ett historiskt slag mellan orcher och människor/alver. Ringen är i hobbiten Bilbos ägo, vilken han i början av filmen överlämnar åt sin yngre kusin Frodo. Frodo svävar därmed genast i livsfara, men med hjälp av trollkarlen Gandalf och sin före detta trädgårdsmästare Sam lyckades han fly undan ryttarna. Här startar äventyret, då Frodo tar på sig uppgiften att ta ringen till domedagsberget i Saurons land Mordor, för att där förstöra den, och därmed Saurons chanser att ta över världen, för alltid.

En som ska ha mängder av beröm bortsett från Peter Jackson och skådespelarensemblen är utan tvekan kompositören Howard Shore. Musiken är farligt bra genom hela filmen. Nästan en nia blir det här!

Handling - 8
Foto - 8
Musik - 9
Skådespelare - 8

Totalt betyg - 8

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: