måndag 10 mars 2008

Wallander, Mastermind - att lyckas med en thriller

Hittills har jag här på Bra Filmtips inte varit överdrivet positiv till Wallander-filmerna, som visas praktiskt taget året runt på TV4. I det här fallet är det dags att ändra inställning. Igår såg jag Wallander - Mastermind, och jag darrade nästan av skräck, och då var den ändå andra gången jag såg filmen. Första gången var på en biosalong i Bratislava, Slovakien, där den blivit utsedd att representera Sverige i en Nordisk filmfestival. Det var den väl värd...

Huvudet av en skyltdocka hittas i ett litet vattendrag i början av denna rysare. Därefter vittnar vi kanske svenska filmhistoriens mest fruktansvärda lik, Brita Nyström, tömd på allt sitt blod, och hängd upp och ner i sin lägenhet. Kurt Wallander (Krister Henriksson) blir försenad till brottsplatsen då någon tömt hans bil på bensin. Kollegan Martinsson (Douglas Johansson) fick sina däck sönderskurna samma morgon. Någon har avsiktligt försenat de båda. Efter ett tag går det upp för Kurt att mördaren har dem alla som i en liten ask, och allt mystiskt som inträffar är en del av hans plan.

Jag tänker ge filmen Wallander - Mastermind en åtta i betyg. Nu känns det kanske som ett väldigt högt betyg för att vara en av många långfilmer skapade på liknande tema under samma år, men om man skulle tänka sig en sådan här film som en amerikansk sådan. Det vi svenskar finner larvigt med många svenska filmer är att dialogen ofta känns larvig men det är helt enkelt eftersom vi kan språket så bra. Det var länge sedan jag såg en sådan spännande film.

Handling - 9
Foto - 8
Musik - 7
Skådespelare - 7

Totalt Betyg - 8

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: