söndag 24 februari 2008

Försoning - förvirrande välgjord

Bra Filmtips kan idag lyckligt presentera en recension av en film alldeles nyligen sedd. Jag såg "Försoning" eller "Atonement", en flerfaldigt Oscarsnominerad brittisk skapelse, för ett par timmar sedan.

Briony Tallis är en talangfull författare som redan vid tretton års ålder skrivit sin första pjäs. Hon blir dock vittne till en scene där hennes syster Cecilia (Keira Knightley) klär av sig kläderna och dyker ner i en fontän mitt framför Robbie Turner (James McAvoy), familjens betjänts son. Hon tolkar denna händelse som ett tvång från Robbies sida (i själva verket skulle Cecilia enbart plocka upp en bit av en vas som tappats i fontänen). Efter att ha sett Robbies och Cecilia i sexuellt samspel i husets bibliotek är hon övertygad om att Robbie är en sexgalning. Då hennes kusin våldtas lägger hon därför skulden på Robbie, och hennes vittnesmål resulterar i långt fängelsestraff för honom.

Redan nu kan jag avslöja att filmens händelser inte sker helt i kronologisk ordning, vilket är bra och veta. Vissa scener repeteras, men från olika perspektiv. Jag gillade filmen starkt, och jag kan säga att slutet inte var helt vad man hade väntat sig. Bra musik bjuder Försoning även på.

Handling - 9
Foto - 7
Musik - 8
Skådespelare - 8

Totalt Betyg - 8

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: