tisdag 19 februari 2008

Pocahontas - musiken gör filmen godkänd

Jag har länge lyssnat på den makalösa musiken a la Alan Menken, och ja, han skrev också musiken för Disneyfilmen Pocahontas. Jag beslutade mig för att se själva filmen.

Engelsmannen John Smith är kapten på båten som ska ta Virginia-kompaniet till guldets ljuva land. Här väntar Pocahontas, indian-hövdingens dotter, som just fått veta att hon ska gifta sig med den tappre krigaren Kocoum, något som hon är måttligt road över. Hon får istället upp ögonen för den vackre John Smith, men deras sällskap tillåter inte att de träffas...

Jag slogs med en gång av denna produktions makalösa brist på intrig, spänning, roliga skämt och mening. Mest blev jag paff över den värdelösa svenska dubbningen. Hans Josefsson som indianhövding gjorde visserligen tappra försök att dölja sin skånska men misslyckades frabalt, Pocahontas vän lät som en överdriven skoltös, och den tappra krigaren Kocoum lät som en nittonåring som satt målbrottet i halsen. Vad nu madamen heter som gör Pocahontas får godkänt på grund av en betydligt vackrare röst än i den engelska versionen. Musiken är ljuvligt, allting annat är småtrist kliché. Bra filmtips? Mja, införskaffa soundtracket istället.

Handling - 4
Foto -3
Musik - 9
Skådespelare - 3

Totalt Betyg - 5

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: